Функції Служби у справах дітей при реалізації соціального супроводу прийомних родин

У статті розглянуті функції Служби у справах дітей при реалізації соціального супроводу прийомних родин 

Проблеми соціальної та психологічної підтримки прийомних сімей виникають з того моменту, як прийомна сім’я приймає першу дитину, що залишилася без піклування батьків. У зв’язку з еволюцією інституційної системи і форми соціального догляду за сиротами дослідники дійшли висновку, що необхідне більш детальне вивчення характеристик самої ПС і сиріт, щоб розвивати і координувати відносини між прийомною сім’єю на всіх етапах її існування.

Тому реалізація функції соціального супроводу ПС (прийомних сімей) є основою повсякденної діяльності ССД (Служб у справах дітей). Соціальне супроводження ПС – це робота, яка передбачає здійснення фахівцями ССД заходів, спрямованих на забезпечення належних умов функціонування ПС, зокрема надання якісних соціальних послуг.

Спеціаліст ССД, який здійснює соціальний супровід ПС має знати:

  1. Нормативно-правову базу. Орієнтуватися у нормативно-правових документах, які регламентують роботу з ПС.
  2. Вікову періодизацію дітей та особливості кожного вікового періоду, адже робота фахівця передбачає взаємодію з дітьми різного віку. За ознакою віку дитини прийомні сім’ї спеціалізуються на вихованні дітей: раннього віку (до 3-х років); дошкільного віку (від 3 до 7 років); молодшого шкільного віку (від 7 до 12 років); старшого шкільного віку (від 11 до 18 років).
  3. Психологічні та поведінкові особливості дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. За ознакою складності випадку (стан здоров’я дитини чи юридична ситуація) ПС спеціалізуються на вихованні дітей: з особливими потребами; важко хворих; ВІЛ-інфікованих; хімічно залежнних; випускників інтернатів; разом із їх неповнолітніми матерями.
  4. Етапи адаптації ПС та особливості їх перебігу.
  5. Ресурси прийомної сім’ї. Тобто внутрішні або зовнішні фактори, які можуть бути застосовані членами ПС або соціальним працівником у процесі виходу сім’ї зі складних життєвих обставин: особисті якості; «сильні сторони» сім’ї; матеріальні предмети; соціальне оточення ПС тощо.

Функції спеціалістів ССД при реалізації соціального супроводу ПС:

  • заповнення звітної документації;
  • проведення групових заходів для прийомних батьків;
  • проведення індивідуальної роботи з прийомними батьками та прийомними дітьми окремо;
  • підвищення власної кваліфікації за допомогою поглиблення знань з питань соціального супроводу ПС за допомогою додаткової літератури, аналізу змін у нормативно-правовій базі, відвідування тренінгів, семінарів та супервізій, звернень за рекомендаціями до колег, в яких вже є досвід роботи з ПС, та до спеціалістів ЦСС, які координують сімейні форми виховання.

Весь спектр соціальної роботи щодо супроводу прийомних родин спеціалістами ССД умовно можна поділити наступним чином:

  1. Робота із новоствореною прийомною родиною.
  2. Соціальний супровід ПС, які функціонують більше двох років та можливе поповнення ПС.
  3. Здійснення соціального супроводження ПС при вибутті дитини із прийомної родини до 18 років, по досягненню 18 років або екстрено.
  4. Створення та супровід прийомних сімей одинокими особами.

Отже, план соціального супроводження ПС спеціалістами ССД має містити чотири основні напрями процесу соціалізації, які має освоїти прийомна дитина:

  • освітньо-професійний (можливість прийомної дитини розвивати свої здібності, отримувати кращу освіту, робити професійний вибір залежно від здібностей та уподобань тощо);
  • нормативно-правовий (знання дитиною своїх прав і обов’язків);
  • економічний (розуміння ролі грошей у самостійному житті дитини);
  • сімейно-родинний (засвоєння прийомної дитиною соціальних навичок щодо майбутнього сімейного життя та відповідального батьківства).

Раз на рік ССД за місцем створення ПС складає «Звіт про стан виховання, утримання і розвитку дітей у прийомній сім’ї» на основі інформації, що надається ЦСС, іншими установами або закладами надання соціальних послуг або соціальним працівником або фахівцем, який здійснює соціальне супроводження сім’ї, адміністрацією закладу освіти, де навчається дитина, сімейним лікарем і дільничним офіцером місцевої поліцейської дільниці. Прийомні батьки обов’язково ознайомлюються із складеним звітом, який затверджується начальником ССД.


Залишити коментар
Будь ласка, введіть ваше ім’я
Будь ласка, введіть коментар.
1000 символів

Будь ласка, введіть email
або Відмінити

Інші статті в категорії Новини Виховання дітей, школа батьків Психологія, саморозвиток