Вплив успішності навчання на розвиток прийомних дітей
У статті розглянутий вплив успішності навчання на розвиток прийомних дітей
Психолог, дитячий та підлітковий психотерапевт Т. Демірджі вважає, що фактично, після влаштування прийомної дитини до ПС прийомні батьки і прийомна дитина мають два основні завдання:
- сформувати прихильність на основі довіри та розуміння одне одного;
- навчити навичкам догляду за собою та самообслуговуванню.
Такі пріоритети є обґрунтованими не лише практиками, а й науковцями. У свій час відомий вчений А. Маслоу [3], говорячі про піраміду потреб людини, зазначив, що на першому місці стоять життєві потреби та безпека, далі – потреба бути прийнятим та мати емоційні стосунки (любов, повагу) і лише після задоволення цих потреб іде потреба у навчанні та розвитку, а також у успішності.
Проте, батьки часто концентруються лише на завданні щодо шкільного навчання – підтягнути прийомну дитину до шкільної програми та якнайшвидше зробити її рівень відповідним до рівня інших дітей у її віці.
Навантажуючи дитину у навчанні (інтелектуально), наймаючи репетиторів, додатково займаючись з дитиною дома після уроків та на вихідні, втрачається важлива складова – розвиток побутових навичок та емоційно тепле спілкування, що допомагає прийомній дитині швидше адаптуватися до нових умов життя. Натомість є неврози, хвороби та істерики (не тільки дитячі, а й дорослих), небажання навчатися і погіршення взаємостосунків.
Тому рекомендаціями для прийомних батьків, які менше ніж 2 роки виховують прийомних дітей шкільного віку має стати наступне:
- треба пізнати дитину, навчитися розуміти її почуття, страхи, переживання та потреби;
- сформувати прихильність, емоційний зв’язок на базі задоволення потреб;
- допомогти адаптуватися у колі однолітків (у сім’ї, дворі, школі);
- допомогти освоїти навички самообслуговування та соціального життя;
- познайомити дитину з найближчими родичами та друзями сім’ї;
- приділяти увагу спільним іграм та читанню книг;
- у перший рік проживання не варто одразу винаймати репетиторів та записувати прийомну дитину на гуртки та секції, окрім випадків, коли дитина відвідувала вже конкретний гурток чи займалась з кимось до того;
- займайтися з дитиною самостійно, проте цей час має бути позитивним, корисним та сприяти стосункам прийомних батьків та прийомної дитини [1].
Після того, як дитина адаптується до сім’ї та звикне до прийомних батьків, школи і нового життя, їй легше даватиметься процес навчання.
Отже, зміни, пов’язані з приходом нової дитини у ПС, завжди приємні. Разом з тим, зміни – це завжди певний стрес, як для самої дитини, так і для сім’ї в цілому.
Як зробити цей перехід найбільш легким рекомендує психолог, дитячий та підлітковий психотерапевт Т. Демірджі [2]. А саме: підтримувати звичний дитині режим дня, забрати у прийону родину особисті речі та іграшки, дозволити дитині підпримувати важливі для неї контакти з минулого. Це лише деякі важливі рекомендації, що допоможуть прийомним батькам зменшити напругу при змінах, які відбудуться коли дитина потрапить у нову сім’ю, та значно полегшать процес адаптації і розвитку прийомної дитини у майбутньому.
Джерела:
1. Демірджі Т. Чи є шкільна успішність показником розвитку прийомних дітей? Зміни одне життя : веб-сайт. URL: https://changeonelife.ua/articles (дата звернення: 04.10.2024).
2. Демірджі Т. Що залишити з минулого прийомної дитини при влаштуванні її у сім’ю. Зміни одне життя : веб-сайт. URL: https://changeonelife.ua/articles (дата звернення: 06.10.2024).
3. Маслоу А. Мотивація та особистість / пер. з англ. Вид. 3-тє. Київ, 2019. 400 с. URL: http://loveread.me/books.php?id_author=12078 (дата звернення: 12.10.2024).
Коментарі
Невірно заповнені поля відзначені червоним.
Будь ласка, перевірте форму ще раз.
Ваш коментар відправлений і буде доступний на сайті після перевірки адміністратором.
Інші статті в категорії Новини Виховання дітей, школа батьків Психологія, саморозвиток