Ділове листування. Структура ділового листа
Базові вимоги до складання службових листів. На що звернути увагу.
Ділове листування – є частиною комунікаційного процесу будь-якого підприємства, компанії чи установи.
Це комунікація всередині організації (між працівниками, підрозділами, філіями) і зовнішня комунікація – як взаємодія з іншими компаніями, партнерами, постачальниками, клієнтами (або потенційними клієнтами), суспільством.
Тому, варто приділити увагу оформленню та формулюванням змісту при складанні службових листів.
Першочергове правило – службові листи пишуть на службових (фірмових) бланках.
Бланк ділового листа повинен бути оформлений відповідно до вимог Національного стандарту України ДСТУ 4163:2020.
Загальні вимоги до оформлення ділових листів
Службові листи у паперовому вигляді оформлюють на фірмових бланках компанії\організації, де вказано: повну назву компанії, логотип, використано фірмовий шрифт, вказані контакти компанії.
Якщо текст листа на кількох сторінках, використовують бланк для кожної сторінки, де текст прописують на лицьовій стороні, а бланки (сторінки) нумерують.
В електронному вигляді – лист повинен також, містити основні реквізити компанії\організації (назву, адресу, контакти, сайт) та підпис (ім’я, прізвище, посада, контакти) відправника.
Структура ділового листа складається з:
- теми
- вступної частини (привітання)
- основної частини (текст)
- підсумкової частини
- підпису
Тема листа повинна відразу вказувати про що отриманий лист. Тому, як правило, і починається з прийменника «Про…» (Про умови доставки, Про призначення нового керівника, Про зміни у корпоративній політиці і т.д.). Бажано, вмістити тему листа у 5-7 слів, не більше.
Вступна частина – це привітання і звернення до адресата на ім’я, висловнення поваги до нього.
Текст – основна частина. Текст листа складається в межах офіційно-ділового стилю. Це чітке, лаконічне викладення з конкретними формулюваннями, фактами, аргументами.
Текст листа відповідає виду листа (лист-запит, лист-прохання, лист-відмова, лист-підтвердження, лист-пропозиція, лист-попередження, супровідний лист та ін..)
Якщо до листа додаються додатки, про це, також, вказують у тексті і посилаються на них (додається прайс, зразок договору, схема проїзду, презентація та ін..)
Тест листа повинен легко читатися, не прийнято змінювати шрифт в окремих словах чи реченнях або використовувати різні кольори. Важливі моменти виділяють курсивом або жирним шрифтом.
Підсумкова частина. Лист закінчують ввічливими формулюваннями, побажаннями «з повагою», «на все добре», «гарного дня».
Підпис. У підпису листа зазначають ім’я та прізвище адресанта, його посаду та назву компанії вказують без скорочень, номер телефону або меседжера для швидкого звертання.
Також, часто додаються контакти компанії – покликання на сайт і соц. мережі
Базові вимоги при складанні службових листів:
- нейтральний тон
- повага до адресата
- лаконічність викладу, тільки важливі факти, події, цифри
- слід уникати довгих речень і розбивати їх на коротші речення (до 25 слів)
- текст розбивати на абзаци по 3-5 рядків
- важливо вживати слова, значення яких є зрозумілим для адресата
- доречно вживати професійні терміни
- чітко формулювати думки, уникати двозначності
Слід уникати у діловому листуванні помилок:
- емоційного забарвлення у тексті або використовування смайликів
- занадто довгих речень
- розмовних, іронічних, двозначних за смислом слів, художніх зворотів
- наказового тону
- слів зменшувачів (книжечка, папірець)
- орфографічних та стилістичних помилок, одруківок
- шрифтів у художньому стилі або таких, які важко читаються
- виділення окремих слів різними кольорами
- використовувати заливку тексту (в електронних листах)
- не зловживати знаками оклику та знаками питання
- не перевантажувати текст англіцизмами
Докладніше, як складати службові листи та інші документи офіційного характеру, а також, як вести облік документообігу, Ви можете дізнатися на курсах Діловодство на підприємстві.
Детальніше, про реквізити, які використовують у документах, читайте у статті Реквізити документів. Методичні рекомендації
З питаннями щодо навчання на курсах з діловодства звертайтесь до навчальної студії Тренд:
[відкрити контакти] telegram
[відкрити контакти] viber
Коментарі
Невірно заповнені поля відзначені червоним.
Будь ласка, перевірте форму ще раз.
Ваш коментар відправлений і буде доступний на сайті після перевірки адміністратором.
Інші статті в категорії Новини Діловодство, секретаріат, АГВ Менеджмент, управління, KPI