Ділове листування. Структура ділового листа

Ділове листування. Структура ділового листа

Базові вимоги до складання службових листів. На що звернути увагу.

Ділове листування – є частиною комунікаційного процесу будь-якого підприємства, компанії чи установи.

Це комунікація всередині організації (між працівниками, підрозділами, філіями) і зовнішня комунікація – як взаємодія з іншими компаніями, партнерами, постачальниками, клієнтами (або потенційними клієнтами), суспільством.

Тому, варто приділити увагу оформленню та формулюванням змісту при складанні службових листів.

Першочергове правило – службові листи пишуть на службових (фірмових) бланках.

Бланк ділового листа повинен бути оформлений відповідно до вимог Національного стандарту України  ДСТУ 4163:2020.

Загальні вимоги до оформлення ділових листів

Службові листи у паперовому вигляді оформлюють на фірмових бланках компанії\організації, де вказано: повну назву компанії, логотип, використано фірмовий шрифт, вказані контакти компанії.

Якщо текст листа на кількох сторінках, використовують бланк для кожної сторінки, де текст прописують на лицьовій стороні, а бланки (сторінки) нумерують.

В електронному вигляді – лист повинен також, містити основні реквізити компанії\організації (назву, адресу, контакти, сайт) та підпис (ім’я, прізвище, посада, контакти) відправника.

Структура ділового листа складається з:

  • теми
  • вступної частини (привітання)
  • основної частини (текст)
  • підсумкової частини
  • підпису

Тема листа повинна відразу вказувати про що отриманий лист. Тому, як правило, і починається з прийменника «Про…» (Про умови доставки, Про призначення нового керівника, Про зміни у корпоративній політиці і т.д.). Бажано, вмістити тему листа у 5-7 слів, не більше.

Вступна частина – це привітання і звернення до адресата на ім’я, висловнення поваги до нього.

Текст – основна частина. Текст листа складається в межах офіційно-ділового стилю. Це чітке, лаконічне викладення з конкретними формулюваннями, фактами, аргументами.

Текст листа відповідає виду листа (лист-запит, лист-прохання, лист-відмова, лист-підтвердження, лист-пропозиція, лист-попередження, супровідний лист та ін..)

Якщо до листа додаються додатки, про це, також, вказують у тексті і посилаються на них (додається прайс, зразок договору, схема проїзду, презентація та ін..)

Тест листа повинен легко читатися, не прийнято змінювати шрифт в окремих словах чи реченнях або використовувати різні кольори. Важливі моменти виділяють курсивом або жирним шрифтом.

Підсумкова частина. Лист закінчують ввічливими формулюваннями, побажаннями «з повагою», «на все добре», «гарного дня».

Підпис. У підпису листа зазначають ім’я та прізвище адресанта, його посаду та назву компанії вказують без скорочень, номер телефону або меседжера для швидкого звертання.

Також, часто додаються контакти компанії – покликання на сайт і соц. мережі

Базові вимоги при складанні службових листів:

  • нейтральний тон
  • повага до адресата
  • лаконічність викладу, тільки важливі факти, події, цифри
  • слід уникати довгих речень і розбивати їх на коротші речення (до 25 слів)
  • текст розбивати на абзаци по 3-5 рядків
  • важливо вживати слова, значення яких є зрозумілим для адресата
  • доречно вживати професійні терміни
  • чітко формулювати думки, уникати двозначності

Слід уникати у діловому листуванні помилок:

  • емоційного забарвлення у тексті або використовування смайликів
  • занадто довгих речень
  • розмовних, іронічних, двозначних за смислом слів, художніх зворотів
  • наказового тону
  • слів зменшувачів (книжечка, папірець)
  • орфографічних та стилістичних помилок, одруківок
  • шрифтів у художньому стилі або таких, які важко читаються
  • виділення окремих слів різними кольорами
  • використовувати заливку тексту (в електронних листах)
  • не зловживати знаками оклику та знаками питання
  • не перевантажувати текст англіцизмами

Докладніше, як складати службові листи та інші документи офіційного характеру, а також, як вести облік документообігу, Ви можете дізнатися на курсах Діловодство на підприємстві.

Детальніше, про реквізити, які використовують у документах, читайте у статті Реквізити документів. Методичні рекомендації

З питаннями щодо навчання на курсах з діловодства звертайтесь до навчальної студії Тренд:

[відкрити контакти](067) 186-46-05 telegram  

[відкрити контакти](063) 467-34-65 viber


Залишити коментар
Будь ласка, введіть ваше ім’я
Будь ласка, введіть коментар.
1000 символів

Будь ласка, введіть email
або Відмінити

Інші статті в категорії Новини Діловодство, секретаріат, АГВ Менеджмент, управління, KPI