Професіограма керівника соціального закладу: на прикладі керівника (директора) закладу освіти
У статті складено професіограму керівника соціального закладу на прикладі керівника (директора) закладу освіти.
Керівник (директор) закладу освіти є представником соціального закладу освіти у відносинах з державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами й діє без довіреності в межах повноважень, передбачених законом та установчими документами закладу освіти. Керівник підпорядковується засновнику закладу освіти.
Мета та завдання професійної діяльності керівника (директора) закладу освіти полягають у безпосередньому управлінні соціальним закладом і відповідальності за освітню, фінансово-господарську та інші види діяльності закладу освіти.
Умови роботи та вимоги до професійної діяльності керівника (директора) закладу освіти:
- керівниками можуть працювати як жінки, так і чоловіки різного віку;
- керівником може бути особа, яка пройшла конкурсний відбір та визнана переможцем конкурсу відповідно до Закону «Про повну загальну середню освіту»;
- керівник повинен мати диплом магістра (спеціаліста). Передбачено проведення атестації не рідше ніж раз на 5 років, за результатами якої визначається відповідність керівника займаній посаді. Необхідною умовою атестації є проходження підвищення кваліфікації у міжатестаційний період;
- для керівника передбачено щорічне підвищення кваліфікації. Воно може здійснюватися шляхом неформальної (тренінги, семінари, семінари-практикуми, вебінари, майстер-класи тощо) та інформальної освіти;
- керівник закладу освіти зобов’язаний протягом першого року після призначення на посаду пройти курс підвищення кваліфікації з управлінської діяльності обсягом не менш ніж 90 навчальних годин (три кредити ЄКТС).
Зміст праці. Професія керівника широка та багатогранна. До трудових функцій та обов’язків керівника закладу освіти відносять:
- забезпечення стратегічного управління розвитком закладу освіти;
- забезпечення управління якістю освітньої діяльності;
- забезпечення партнерської та мережевої взаємодії;
- організація безпечного і здорового освітнього середовища;
- забезпечення власного безперервного професійного розвитку.
Професійна спрямованість: на роботу з людьми, підлеглими, учнями, батьками, колегами-керівниками.
Домінантні інтереси: сфера освіти.
Області застосування професійних знань. Керівник може працювати у будь-яких закладах освіти:
- освітні установи (школи, гімназії, технікуми, коледжі, ПТУ, виші);
- дитячі табори та турбази;
- дитячі військові установи;
- дитячі колонії;
- соціальні організації (дитячі будинки, притулки, інтернати, дитячі центри творчості й дозвілля);
- міські й муніципальні навчально-методичні центри.
Для успішної реалізації своїх функціональних обов'язків керівник повинен знати:
- нормативно-правові вимоги до компетенції керівника, передбачені контрактом і професіограмою керівника, вимоги до управління статутною діяльністю;
- завдання і функції адміністративної служби;
- організаційні засади діяльності керівника закладу освіти різних типів і форм власності: порядок погодження трудового розпорядку та нормативно-правові основи особистого трудового розпорядку;
- методи управління дисциплінарними відносинами;
- порядок застосування стягнень та заохочень;
- порядок застосування оскарження та зняття дисциплінарного стягнення;
- процес прийняття управлінського рішення з усіх напрямків діяльності закладу освіти;
- вимоги до організації системи планування діяльності закладу освіти: розробки перспективного, річного та інших планів, контролю за їх виконанням;
- порядок заснування союзів, товариств та асоціацій в освітній установі;
- механізми введення в дію рішення Ради закладу;
- процедуру розробляння заходів з виконання закладом завдань діяльності;
- особливості функціонування органів громадського самоврядування у закладі освіти.
Керівник повинен вміти:
- якісно й ефективно виконувати різноманітні управлінські функції у стандартних і нестандартних ситуаціях,
- проєктувати власний розвиток професійної діяльності;
- нести правову і соціальну відповідальність за результати своєї професійної праці;
- реалізовувати нормотворчу функцію на локальному рівні;
- організовувати власну працю раціонально, без перевантажень.
Сформовані компетентності керівника соціального закладу освіти:
- Інтегральні компетентності:
- здатність розв`язувати складні задачі й проблеми у сфері менеджменту;
- здатність до саморозвитку навчання впродовж життя.
- Загальні компетентності:
- знання вимог до професіограми і кваліфікаційної характеристики керівника ЗО;
- володіння діагностико-прогностичними вміннями: збирання, аналізу, систематизації інформації;
- навички використання інформаційних та комунікаційних технологій, визначення проблеми, цілі та завдань для розробки стратегічних та тактичних планів;
- здатність організовувати, мотивувати людей рухатися до спільної мети, регулювати, корегувати, контролювати виконання планів програм управлінських рішень;
- здатність координувати зусилля всіх учасників освітнього процесу, визначати стандарти, норми, критерії та методи оцінювання, на підставі моніторингу давати рекомендації щодо покращення роботи;
- Спеціальні компетентності:
- здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарії менеджменту,
- встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими соціальний заклад освіти визначає подальші напрями розвитку,
- забезпечувати ефективне використання ресурсів,
- організовувати ефективні комунікації в процесі управління,
- формувати лідерські якості та демонструвати їх у процесі управління людьми,
- використовувати психологічні технології роботи з персоналом.
- Професійні компетентності:
- нормативно-правова обізнаність;
- компетентність стратегічного управління закладом освіти;
- компетентність стратегічного управління персоналом;
- компетентність забезпечення якості освітньої діяльності та функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
- компетентність організації діяльності закладу освіти на засадах зовнішньої системи забезпечення якості освіти;
- лідерська;
- емоційно-етична;
- компетентність педагогічного, соціального та мережевого партнерства;
- здоров’язбережувальна;
- інклюзивна;
- проєктувальна;
- інноваційна;
- здатність до навчання впродовж життя;
- інформаційно-цифрова.
Якості, що забезпечують успішність виконання професійної діяльності керівника закладу освіти:
- вільне володіння українською мовою;
- виразна вимова;
- висока стресостійкість;
- хороший рівень уваги (вміння тримати у полі зору багато об’єктів);
- гнучкість мислення;
- хороша пам’ять;
- вміння управляти емоціями, стриманість, емоційна стійкість;
- комунікативні навички (вміння грамотно і чітко говорити, викладати інформацію, переконувати тощо);
- доброзичливість,
- гнучкість;
- організованість;
- самостійність;
- рішучість;
- висока громадянська відповідальність та соціальна активність;
- високий рівень інтелекту, духовно-моральної культури, широкий науковий та художній кругозір;
- любов до дітей;
- потреба в саморозвитку;
- високий професіоналізм у поєднанні із загальною педагогічною культурою та здатністю до інноваційної діяльності.
Особистісні якості, інтереси й схильності керівника закладу освіти:
- схильність до роботи з дорослими та дітьми;
- уміння повести за собою;
- високий ступінь особистої відповідальності;
- самоконтроль і урівноваженість;
- терпимість;
- безоцінне ставлення до людей;
- інтерес і повага до іншої людини;
- наполегливість;
- комунікабельність;
- емпатія;
- активність;
- тактовність;
- вимогливість до себе й інших;
- спостережливість.
Якості, що перешкоджають ефективності професійної діяльності:
- агресивність;
- бридливість;
- егоїстичність;
- відсутність організаторських здібностей;
- відсутність любові до дітей;
- неповага до підлеглих;
- психічна й емоційна неврівноваженість;
- нездатність до співпереживання;
- безвідповідальність;
- ригідність мислення (нездатність змінювати способи рішення задач відповідно до умов середовища, що змінюються).
Медичні обмеження. Керівником може працювати практично будь-яка здорова людина, але ця робота протипоказана особам, які мають хронічні інфекційні захворювання, хвороби шкіри, опорно-рухового апарату і серцево-судинної системи, зниження слуху і зору, психічні хвороби.
Оплата праці. Зазвичай заробітна плата керівника значно перевищує середню заробітну плату у сфері освіти.
Отже, професіоналом можна вважати керівника соціального закладу освіти, який:
- відповідає вимогам професії (особистісний та професійний потенціал), вносить певний внесок в освітню політику і практику, здійснюючи свою керівну діяльність;
- особистісно розташований до професії, який має професійно необхідні якості, компетентність, а також позитивне ставлення до себе як професіонала, який прагне до результативності своєї праці;
- досягає бажаних сьогодні суспільством результатів в освіті;
- використовує сучасні оптимально-ефективні методи, прийоми, технології управління;
- виконує норми, стандарти, еталони професії, означає її важливість в суспільстві;
- приносить у професійну діяльність індивідуально-творчий, новаторський компонент, усвідомлено розвиваючи свою особистісну і професійну індивідуальність;
- усвідомлює перспективу своєї професійної освіти, підвищення кваліфікації, самоосвіти, вивчення вітчизняного та зарубіжного досвіду;
- досягає вже сьогодні необхідного рівня професійних і особистісних якостей, знань і умінь;
- соціально активний, ставить і обговорює питання про практику, ставлення до професії, її статусу;
- шукає резерви вирішення професійних та соціальних проблем в освіті.
Коментарі
Невірно заповнені поля відзначені червоним.
Будь ласка, перевірте форму ще раз.
Ваш коментар відправлений і буде доступний на сайті після перевірки адміністратором.
Інші статті в категорії Менеджмент, управління, KPI Профорієнтація Психологія, саморозвиток