Професіограма керівника соціального закладу: на прикладі керівника (директора) закладу освіти

Професіограма керівника соціального закладу: на прикладі керівника (директора) закладу освіти

У статті складено професіограму керівника соціального закладу на прикладі керівника (директора) закладу освіти.

Керівник (директор) закладу освіти є представником соціального закладу освіти у відносинах з державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами й діє без довіреності в межах повноважень, передбачених законом та установчими документами закладу освіти. Керівник підпорядковується засновнику закладу освіти.

Мета та завдання професійної діяльності керівника (директора) закладу освіти полягають у безпосередньому управлінні соціальним закладом і відповідальності за освітню, фінансово-господарську та інші види діяльності закладу освіти.

Умови роботи та вимоги до професійної діяльності керівника (директора) закладу освіти:

  • керівниками можуть працювати як жінки, так і чоловіки різного віку;
  • керівником може бути особа, яка пройшла конкурсний відбір та визнана переможцем конкурсу відповідно до Закону «Про повну загальну середню освіту»;
  • керівник повинен мати диплом магістра (спеціаліста). Передбачено проведення атестації не рідше ніж раз на 5 років, за результатами якої визначається відповідність керівника займаній посаді. Необхідною умовою атестації є проходження підвищення кваліфікації у міжатестаційний період;
  • для керівника передбачено щорічне підвищення кваліфікації. Воно може здійснюватися шляхом неформальної (тренінги, семінари, семінари-практикуми, вебінари, майстер-класи тощо) та інформальної освіти;
  • керівник закладу освіти зобов’язаний протягом першого року після призначення на посаду пройти курс підвищення кваліфікації з управлінської діяльності обсягом не менш ніж 90 навчальних годин (три кредити ЄКТС).

Зміст праці. Професія керівника широка та багатогранна. До трудових функцій та  обов’язків  керівника закладу освіти відносять

  • забезпечення стратегічного управління розвитком закладу освіти;
  • забезпечення управління якістю освітньої діяльності;
  • забезпечення партнерської та мережевої взаємодії;
  • організація безпечного і здорового освітнього середовища;
  • забезпечення власного безперервного професійного розвитку.

Професійна спрямованість: на роботу з людьми, підлеглими, учнями, батьками, колегами-керівниками.

Домінантні інтереси: сфера освіти.

Області застосування професійних знань. Керівник може працювати у будь-яких закладах  освіти:

  • освітні установи (школи, гімназії, технікуми, коледжі, ПТУ, виші);
  • дитячі табори та турбази;
  • дитячі військові установи;
  • дитячі колонії;
  • соціальні організації (дитячі будинки, притулки, інтернати, дитячі центри творчості й дозвілля);
  • міські й муніципальні навчально-методичні центри.

Для успішної реалізації своїх функціональних обов'язків керівник  повинен знати:

  • нормативно-правові вимоги до компетенції керівника, передбачені контрактом і професіограмою керівника, вимоги до управління статутною діяльністю;
  • завдання і функції адміністративної служби;
  • організаційні засади діяльності керівника закладу освіти різних типів і форм власності: порядок погодження трудового розпорядку та нормативно-правові основи особистого трудового розпорядку;
  • методи управління дисциплінарними відносинами;
  • порядок застосування стягнень та заохочень;
  • порядок застосування оскарження та зняття дисциплінарного стягнення;
  • процес прийняття управлінського рішення з усіх напрямків діяльності закладу освіти;
  • вимоги до організації системи планування діяльності закладу освіти: розробки перспективного, річного та інших планів, контролю за їх виконанням;
  • порядок заснування союзів, товариств та асоціацій в освітній установі;
  • механізми введення в дію рішення Ради закладу;
  • процедуру розробляння заходів з виконання закладом завдань діяльності;
  • особливості функціонування органів громадського самоврядування у закладі освіти.

Керівник повинен вміти:

  • якісно й ефективно виконувати різноманітні управлінські функції у стандартних і нестандартних ситуаціях,
  • проєктувати власний розвиток професійної діяльності;
  • нести правову і соціальну відповідальність за результати своєї професійної праці;
  • реалізовувати нормотворчу функцію на локальному рівні;
  • організовувати власну працю раціонально, без перевантажень.

Сформовані компетентності керівника соціального закладу освіти:

  • Інтегральні компетентності:
  • здатність розв`язувати складні задачі й проблеми у сфері менеджменту;
  • здатність до саморозвитку навчання впродовж життя.
    • Загальні компетентності:
  • знання вимог до професіограми і кваліфікаційної характеристики керівника ЗО;
  • володіння діагностико-прогностичними вміннями: збирання, аналізу, систематизації інформації;
  • навички використання інформаційних та комунікаційних технологій, визначення проблеми, цілі та завдань для розробки стратегічних та тактичних планів;
  • здатність організовувати, мотивувати людей рухатися до спільної мети, регулювати, корегувати, контролювати виконання планів програм управлінських рішень;
  • здатність координувати зусилля всіх учасників освітнього процесу, визначати стандарти, норми, критерії та методи оцінювання, на підставі моніторингу давати рекомендації щодо покращення роботи;
    • Спеціальні компетентності:
  • здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарії менеджменту,
  • встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими соціальний заклад освіти визначає подальші напрями розвитку,
  • забезпечувати ефективне використання ресурсів,
  • організовувати ефективні комунікації в процесі управління,
  • формувати лідерські якості та демонструвати їх у процесі управління людьми,
  • використовувати психологічні технології роботи з персоналом.
    • Професійні компетентності:
  • нормативно-правова обізнаність; 
  • компетентність стратегічного управління закладом освіти;
  • компетентність стратегічного управління персоналом; 
  • компетентність забезпечення якості освітньої діяльності та функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
  • компетентність організації діяльності закладу освіти на засадах зовнішньої системи забезпечення якості освіти;
  • лідерська;
  • емоційно-етична;
  • компетентність педагогічного, соціального та мережевого партнерства;
  • здоров’язбережувальна;
  • інклюзивна;
  • проєктувальна;
  • інноваційна;
  • здатність до навчання впродовж життя;
  • інформаційно-цифрова.

Якості, що забезпечують успішність виконання професійної діяльності  керівника закладу освіти: 

  • вільне володіння українською мовою;
  • виразна вимова;
  • висока стресостійкість;
  • хороший рівень уваги (вміння тримати у полі зору багато об’єктів);
  • гнучкість мислення;
  • хороша пам’ять;
  • вміння управляти емоціями, стриманість, емоційна стійкість;
  • комунікативні навички (вміння грамотно і чітко говорити, викладати інформацію, переконувати тощо);
  • доброзичливість,
  • гнучкість;
  • організованість;
  • самостійність;
  • рішучість;
  • висока громадянська відповідальність та соціальна активність;
  • високий рівень інтелекту, духовно-моральної культури, широкий науковий та художній кругозір;
  • любов до дітей;
  • потреба в саморозвитку;
  • високий професіоналізм у поєднанні із загальною педагогічною культурою та здатністю до інноваційної діяльності.

Особистісні якості, інтереси й схильності керівника закладу освіти:

  • схильність до роботи з дорослими та дітьми;
  • уміння повести за собою;
  • високий ступінь особистої відповідальності;
  • самоконтроль і урівноваженість;
  • терпимість;
  • безоцінне ставлення до людей;
  • інтерес і повага до іншої людини;
  • наполегливість;
  • комунікабельність;
  • емпатія;
  • активність;
  • тактовність;
  • вимогливість до себе й інших;
  • спостережливість.

Якості, що перешкоджають ефективності професійної діяльності:

  • агресивність;
  • бридливість;
  • егоїстичність;
  • відсутність організаторських здібностей;
  • відсутність любові до дітей;
  • неповага до підлеглих;
  • психічна й емоційна неврівноваженість;
  • нездатність до співпереживання;
  • безвідповідальність;
  • ригідність мислення (нездатність змінювати способи рішення задач відповідно до умов середовища, що змінюються).

Медичні обмеження. Керівником може працювати практично будь-яка здорова людина, але ця робота протипоказана особам, які мають хронічні інфекційні захворювання, хвороби шкіри, опорно-рухового апарату і серцево-судинної системи, зниження слуху і зору, психічні хвороби.

Оплата праці.  Зазвичай заробітна плата керівника значно перевищує середню заробітну плату у сфері освіти.

Отже, професіоналом можна вважати керівника соціального закладу освіти, який:

  • відповідає вимогам професії (особистісний та професійний потенціал), вносить певний внесок в освітню політику і практику, здійснюючи свою керівну діяльність;
  • особистісно розташований до професії, який має професійно необхідні якості, компетентність, а також позитивне ставлення до себе як професіонала, який прагне до результативності своєї праці;
  • досягає бажаних сьогодні суспільством результатів в освіті;
  • використовує сучасні оптимально-ефективні методи, прийоми, технології управління;
  • виконує норми, стандарти, еталони професії, означає її важливість в суспільстві;
  • приносить у професійну діяльність індивідуально-творчий, новаторський компонент, усвідомлено розвиваючи свою особистісну і професійну індивідуальність;
  • усвідомлює перспективу своєї професійної освіти, підвищення кваліфікації, самоосвіти, вивчення вітчизняного та зарубіжного досвіду;
  • досягає вже сьогодні необхідного рівня професійних і особистісних якостей, знань і умінь;
  • соціально активний, ставить і обговорює питання про практику, ставлення до професії, її статусу;
  • шукає резерви вирішення професійних та соціальних проблем в освіті.


Залишити коментар
Будь ласка, введіть ваше ім’я
Будь ласка, введіть коментар.
1000 символів

Будь ласка, введіть email
або Відмінити

Інші статті в категорії Менеджмент, управління, KPI Профорієнтація Психологія, саморозвиток