Бізнес-аналітик у малому та середньому бізнесі в Україні. Шлях становлення і мета
Що таке «бізнес-аналітик»? Що це за робота? Що має знати бізнес-аналітик окрім базових знань з математики та навичок маніпуляції великими об’ємами даних?
Почнемо з термінології.
Що таке «бізнес-аналітик». У класичному розумінні є чотири різних функції:
- Business administrator.
- Business analyst.
- Business intelligence analyst.
- ІT.
Коли я кажу в «класичному розумінні», то маю на увазі сенси, які закладені в ці терміни тими, хто їх придумав, ввів в обіг, та ринком, який ці сенси спочатку породив, а врешті решт погодився з термінологією, яка з’явилася. А саме:
- Business administrator (бізнес-адміністратор, тобто той, хто керує бізнесом, у сенсі ухвалює рішення).
- Business analyst (бізнес-аналітик, той, хто аналізує вимоги бізнес-адміністратора щодо необхідності змін у бізнес-процесах, пов’язаних з інформаційними системами, та формулює задачу для IT-фахівців, які ці процеси змінюють).
- Business intelligence analyst (аналітик даних, людина, яка інтерпретує дані накопичені інформаційними системами таким чином, щоби бізнес-адміністраторам були зрозумілі проблеми, варіанти рішень, а також відстежує результати ухвалення рішень, знов таки шляхом інтерпретації даних інформаційних систем).
- Programmer (IT-фахівець, який змінює інформаційну систему під вимоги сформульовані бізнес-аналітиком).
Тобто в цій схемі ми розглядаємо інформаційну систему не просто як важливий об’єкт, як джерело даних для ухвалення управлінських рішень, і також, як окремого актора — набір автоматичних механізмів, які ухвалюють прості рішення замість людини. І ця ситуація буде тільки поглиблюватись у тому сенсі, що інформаційні системи будуть ставати тільки ще розумнішими, а не навпаки.
Усі ці функції пов’язані й прямо впливають одна на одну. У великих корпораціях їх виконують різні фахівці, а іноді навіть цілі відділи чи окремі організації, які працюють з корпораціями на умовах аутсорсингу. Але в малому та середньому бізнесі, особливо в Україні, багато функції дуже часто виконує одна людина. Точніше може бути декілька варіантів.
Що це за робота? Я поясню на простому прикладі. Всі ми купуємо товари в інтернеті. На одному сайті потрібний товар є в наявності, на іншому картка товару є, але самого товару немає в наявності. Чому? У кожному із цих магазинів є власники, адміністратори, контент-менеджери, фахівці з реклами та SEO оптимізації, але не в кожному є аналітик, який аналізує статистику й вчасно ухвалює рішення про закупівлю товару для поповнення запасів. І виходить, що зусилля всіх цих людей з просування сайту, із залучення нових покупців виявляються частково марними. Покупець прийшов, а товару немає. Ну, він і пішов собі шукати далі. І знайде, і більше вже може не повернутися ніколи.
Як не дивно, не завжди у топменеджерів є розуміння шляху, який веде до розв’язання описаної проблеми. Це я знаю із власного досвіду. Я багато годин був присутній на різних нарадах, де менеджери з продажів звинувачували менеджерів із закупівель, і всі разом звинувачували робітників складу в тому, що продажі падають, склад порожній, торгувати нема чим. Збоку ця дискусія виглядає як повна маячня, беззмістовний пошук винних. Сторони наводять «неспростовні аргументи», посилаються на приклади з минулого, і всі ці аргументи тільки констатують наявність проблеми, але ніяк не ведуть до її розв’язання. Втім розв’язок очевидний — хтось має аналізувати дані й вчасно ухвалювати правильні рішення на їх підставі. Точніше не так. Зазвичай хтось, щось, якось аналізує, але ця функція розпорошена, і виконується невідомо як. Потрібно визначити, що аналізувати, як саме аналізувати, і як контролювати наслідки рішень, що ухвалюються на підставі даних аналізу. Якщо цю роботу дійсно робити, то це може потребувати окремої посади. Саме такий наш випадок. Ми ж про «бізнес-аналітиків».
Що ж відбувається далі, після того, як керівники усвідомлюють необхідність появи на підприємстві окремої посади «Аналітик» ? Починаються пошуки людини, яка займе цю посаду. Я розповім, як це відбувалось на тому складі, де ви були на екскурсії. HR-менеджерка знайшла 5 кандидатів з наявного вже штату. Всі з профільною освітою (власне так і шукали, саме для цього ви тут, до речі). Мене попросили скласти задачу для тестування всіх кандидатів. Я подумав і склав таку задачу.
Вхідні дані
Таблиця, у якій 10000 рядків с переліком номенклатури й 3 колонки: ціна закупівлі, ціна продажу, кількість проданого. Таблиця впорядкована за алфавітом.
Задача
- Обрати критерій для проведення ABC класифікації (пояснити, чому саме такий).
- Провести ABC класифікацію за вибраним критерієм.
- Зробити висновки, дати рекомендації керівництву.
Цю задачу дали всім кандидатам. Ніяк не заборонялось співпрацювати один з одним, це навіть віталось. Дозволялось використовувати будь-яку літературу, гугл, що завгодно. На те, щоби підготувати та презентувати свій варіант розв’язку, кандидати мали 3 дні. Що в підсумку?
Двоє відмовились одразу. Сказали, що вивчали вони все це давно, нічого не пам’ятають, і взагалі не зацікавлені в зміні характеру роботи. Троє дійшли до презентації. Один обрав критерієм кількість проданого, але не зміг пояснити чому. На питання, які висновки можна зробити з інформації, що болтів та гайок продаємо в штуках більше ніж радіаторів, відповісти також не зміг. Інші двоє все зробили майже правильно. Один розрахував валовий дохід із продажів, інший — маржу, обидва в цілому змогли пояснити вибір критерію і дати більш-менш правильні висновки. Останній, який зробив ABC класифікацію за маржинальним доходом, і отримав посаду аналітика. Його довелося звільнити через 3 місяці, бо стало зрозуміло, що він насправді нічого не тямить, а виконати завдання йому просто хтось допоміг. Усе. Почали шукати знову. Отака реальна кадрова ситуація. Для чого я все це розповідаю. Щоби студентам вишів профільних спеціальностей було зрозуміло, що від них буде вимагатись на практиці. І чому там навчають саме тим навичкам, яким навчають.
Хтось відкриє власний бізнес, хтось буде бізнес-аналітиком, або аналітиком даних, хтось програмістом, а хтось всім цим одночасно. Життя кожного буде складатись по-різному, але в певні моменти розвитку ви будете опинятись перед вибором, який важливо робити, спираючись на якісь внутрішні пріоритети. Наприклад, що вам більше подобається: керування людьми або аналітична робота. Так поступово ви будете творити свій власний шлях. І хтось, можливо, навіть зробить кар’єру бізнес-аналітика. Саме для них ця моя промова, і ми ще не закінчили.
Вміння працювати з даними у формі Excel таблиці дуже корисна навичка, але бізнес-дані на реальному підприємстві існують у вигляді інформаційної бази якогось програмного продукту. Наразі я про лінійку BAS: BAS Малий бізнес, BAS Управління торгівлею, і таке інше. Як показує досвід, більшість з тих, хто реально працює, дуже часто навіть не здогадуються про наявні аналітичні можливості цих програмних продуктів. Утім це дуже потужні інструменти. Вони самі по собі вимагають уваги, певного навчання, і практичного досвіду. У підсумку, що має знати бізнес-аналітик окрім базових знань з математики та навичок маніпуляції великими об’ємами даних:
- Володіння інструментом (тобто знати інформаційну систему, у якій працює конкретний бізнес).
- Вміння слухати та вчитись (це дано від природи й має вдосконалюватись протягом всього життя).
- Розуміння бізнесу як такого (взагалі робота підприємця — це мистецтво, але в кожному мистецтві є цілком раціональний рівень, який може бути виражений в цифрах, от це і є предмет з яким працює бізнес-аналітик).
Тобто ми дійшли до загальної схеми підготовки бізнес-аналітиків.
Слід зауважити, що вища школа, на мій погляд, і не повинна доходити до такого суто прикладного рівня. Цим має займатись безпосередньо бізнес. У цьому випадку — навчальний центр «ПРОКОМ». Для цього ми створили цілий перелік курсів.
A. Знайомства з типовими конфігураціями, а саме (для базового рівня):
-
Оперативне управління компанією за допомогою прикладного рішення «BAS Малий бізнес» https://csoprocom.com.ua/ru/study/kursi-bas-bukhgalteriya-i-upravlinnya-torgivleyu/upravlinnya-nevelikoyu-firmoyu-v-bas-maliy-biznes/
-
Використання «BAS Управління торгівлею» https://csoprocom.com.ua/ru/study/kursi-bas-bukhgalteriya-i-upravlinnya-torgivleyu/bas-upravlinnya-torgivleyu/
B. Знайомства з основними об’єкти платформи і тим, як їх використовувати :·
- Ведення в конфігурування та програмування в системі BAS. Базовий курс https://csoprocom.com.ua/ru/study/kursy-dlya-programmistov/vvedennya-v-konfiguruvannya-ta-programuvannya-bazoviy-kurs/
- Розробка звітів на СКД в системі BAS https://csoprocom.com.ua/ru/study/kursy-dlya-programmistov/razrabotka-otchetov-na-skd/
Усе це доступно online, в групах та індивідуальному форматі.
Ласкаво запрошую на нашо сайт: https://csoprocom.com.ua
Коментарі
Невірно заповнені поля відзначені червоним.
Будь ласка, перевірте форму ще раз.
Ваш коментар відправлений і буде доступний на сайті після перевірки адміністратором.
Інші статті в категорії IT, програмування, розробка Бізнес планування, аналітика Онлайн курси