Теоретичне підґрунтя та основні етапи науково-дослідної діяльності викладачів та здобувачів вищої освіти
У статті визначено теоретичне підґрунтя та основні етапи науково-дослідної діяльності викладачів та здобувачів вищої освіти.
Українське суспільство має потребу у компетентних фахівцях, що володіють елементами наукової діяльності та творчого пошуку.
Людина за своєю природою — дослідник. А наука — це двигун науково-технічного прогресу. Формою здійснення розвитку науки є наукове дослідження.
Р. Ф. Бруханський [1, с. 11] вважає, що наукове дослідження — це процес дослідження певного об’єкта (предмета або явища) за допомогою наукових методів, яке має на меті встановлення закономірностей його виникнення, розвитку і перетворення в інтересах раціонального використання у практичній діяльності людей.
За визначенням О.Є. Литвиненко [4], наукове дослідження — це діяльність, спрямована на всебічне вивчення об’єкта, процесу або явища, його структури й зв'язків, а також отримання і впровадження в практику корисних для людини результатів.
С.Е. Важинський та Т.І. Щербак [2, с. 9] визначають мету наукового дослідження, як всебічне та достовірне вивчення об`єкта, процесу або явища, їх структури, зв`язків та співвідношення на основі наукових принципів і методів пізнання, а також отримання і впровадження корисних для діяльності людини результатів в практику, отримання певного ефекту.
За визначенням В. В. Вербицького [3], науково-дослідницька діяльність — це діяльність студентів, здобувачів, аспірантів під керівництвом викладачів, педагогів і науковців, пов'язана з рішенням творчого завдання із заздалегідь невідомим результатом і передбачає наявність основних етапів, характерних для дослідження у науковій сфері.
Науково-дослідна діяльність — це сукупність організаційних, методичних і технічних прийомів, які здійснюються за допомогою певних процедур та за визначеними етапами.
Будь-яке наукове дослідження послідовне та виконує етапи: організаційний; дослідний; узагальнення, апробація, реалізація результатів дослідження.
До основних етапів науково-дослідної діяльності (НДД) належать:
- розробка технічного завдання НДД;
- вибір напряму дослідження;
- проведення теоретичних і експериментальних досліджень;
- узагальнення й оцінка результатів досліджень.
Також можна виділити шість основних етапів виконання прикладної науково-дослідної роботи, а саме:
- формулювання теми;
- формулювання мети й завдань дослідження;
- теоретичні дослідження;
- експериментальні дослідження;
- аналіз і оформлення результатів наукових досліджень;
- впровадження і визначення економічного ефекту.
Після узагальнення результатів наукових досліджень викладачів та вчених здійснюється інтерпретація результатів науково-дослідної діяльності у вигляді:
- публікацій наукових статей у фахових та наукометричних виданнях, тез доповідей науково-практичних конференцій, розділів у монографіях;
- видання навчальних посібників, підручників, практикумів;
- оприлюднення доповідних записок, аналітичних довідок;
- захисту дисертацій тощо.
Науково-дослідна робота студентів є однією з найважливіших форм навчального процесу. Наукові лабораторії і гуртки, студентські наукові товариства і конференції — усе це дозволяє студентові розпочати повноцінну наукову діяльність, знайти однодумців, з якими можна порадитися і поділитися результатами своїх досліджень.
Науково-дослідна діяльність здобувачів під час начання у закладі вищої освіти сприяє формуванню зацікавленості до пізнавальної, творчої і практичної діяльності; підвищує наукову активність здобувачів; створює умови для соціального і професійного росту, формування логічного, наукового мислення, розвитку інтересу до обраної професії.
У здобувачів розвивається творче мислення та виховується потреба застосовувати теоретичні знання у практичній діяльності.
Навчальний заклад повинен готувати спеціаліста-дослідника, який має досліджувати нові методи роботи, формувати нові ідеї і здатний реалізувати їх на практиці.
Майбутній фахівець повинен розвинути навички самостійної творчої наукової роботи, сформувати коло своїх наукових інтересів, оволодіти нормами та науково-методичними принципами експериментальної та дослідної діяльності.
Науково-дослідна робота, яка реалізується у межах навчального процесу, для усіх здобувачів вищої освіти має бути обов’язковою.
Отже, науково-дослідна діяльність:
– сприяє формуванню інтересу до пізнавальної, творчої і практичної діяльності, підвищує наукову активність студентів;
– створює умови для соціального і професійного росту, формування логічного, наукового мислення, розвитку інтересу до обраної професії;
– дозволяє розвинути творчі і особистісні якості майбутніх спеціалістів через підвищення якості пізнавального процесу.
Список використаних джерел:
- Бруханський, Р. Ф. Методологія наукових досліджень і викладання облікових дисциплін : конспект лекцій (для студентів спеціальності „Облік і оподаткування”). Тернопіль : ТНЕУ, 2016. 114 с.
- Важинський С.Е., Щербак Т І. В 12 Методика та організація наукових досліджень : навч. посіб. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. 260 с.
- Вербицький В.В. Методичні рекомендації щодо організації дослідницької діяльності учнів. URL: https://nenc.gov.ua.
- Литвиненко О.Є. Конспект лекцій з дисципліни «Основи наукових досліджень». К. : 64 с. URL: https://er.nau.edu.ua › bitstream.
Коментарі
Невірно заповнені поля відзначені червоним.
Будь ласка, перевірте форму ще раз.
Ваш коментар відправлений і буде доступний на сайті після перевірки адміністратором.
Інші статті в категорії Профорієнтація Психологія, саморозвиток Управління персоналом, адаптація та розвиток