Два зайці одним пострілом: як розвинути емоційний інтелект та кар'єру
Успіх у кар’єрі залежить не лише від ваших знань і вмінь, а й від здатності взаємодіяти з людьми, керувати своїми емоціями й розуміти інших. Ці навички визначають емоційний інтелект, або EI. Для окремих посад, як-от керівники, менеджери, комунікаційники, педагоги, EI взагалі може бути ключовим у досягненні професійних цілей.
Що таке емоційний інтелект
Емоційний інтелект — це здатність розуміти, контролювати та використовувати емоції для ефективної взаємодії з іншими. Основні складові EI:
- Самоусвідомлення — розуміння власних емоцій та їх впливу на вас і оточення.
- Самоконтроль — здатність управляти емоціями в різних ситуаціях.
- Мотивація — внутрішній стимул до досягнення цілей.
- Емпатія — розуміння емоцій інших людей.
- Соціальні навички — вміння будувати стосунки, співпрацювати та розв’язувати конфлікти.
Чому емоційний інтелект важливий для кар’єри
- Управління стресом. Завдяки емоційному інтелекту в складних робочих ситуаціях ви зможете уникати паніки та зберігати холодний розум.
- Комунікація. Якщо ви розумієте емоції співрозмовника, то це сприятиме більш продуктивному спілкуванню при обговоренні робочих задач.
- Мотивація інших. Розвинений EI допоможе вам керувати командою, надихати підлеглих досягати кращих результатів.
- Конфлікти. Високий EI допомагає під час суперечки знаходити компроміс та оминати загострення конфліктних ситуацій.
Перевірити свій емоційний інтелект ви можете за допомогою різних тестів, наприклад тест IDR-GEIT або тест Н. Голл.
Для яких професій та чому емоційний інтелект надважливий
Емоційний інтелект потрібен у будь-якій професії, де важлива взаємодія з людьми та стресостійкість. Ось деякі з них.
Керівники. Високий EI допомагає лідерам мотивувати команду, знаходити вихід із кризових ситуацій і уникати конфліктів. Наприклад, керівник з розвиненою емпатією краще розуміє потреби співробітників і може підвищити продуктивність команди.
Комунікаційники та маркетологи. Уміння слухати аудиторію, розуміти її потреби та емоції дозволяє ефективніше створювати рекламні меседжі та будувати довіру до бренду.
Педагоги. Учителі та вихователі з високим емоційним інтелектом краще знаходять підхід до учнів, мотивують їх до навчання та допомагають долати труднощі.
Медичні працівники. Для лікарів та медсестер емоційний інтелект є важливим у встановленні довірчих відносин із пацієнтами, адже допомагає знизити стрес і налаштувати на одужання.
Менеджери з продажів. У продажах EI допомагає зрозуміти сумніви клієнта, адаптувати підхід і побудувати тривалі відносини.
Оператори та консультанти. Для цих професій емоційний інтелект важливий, оскільки допомагає налаштувати діалог, правильно виявити потреби, щоб надати необхідну підтримку.
Рекрутери й HR-фахівці. Спеціалістам у підборі персоналу теж надважливо вміти читати невербальні сигнали, щоб краще оцінювати кандидата на співбесіді та створювати комфортні умови праці.
Ресурси та техніки для розвитку емоційного інтелекту
Якщо ви прагнете краще розуміти себе та оточення, можете використовувати різні підходи.
1. Курс «Емоційний інтелект» від освітнього хабу м. Києва — містить відеолекції з практичними порадами про те, як розуміти та впливати на відчуття інших людей, дотримуватися емоційної гігієни, уміти переконувати.
2. Тренінги з емоційного інтелекту — це інтерактивні заняття, що дозволяють опрацювати навички емпатії, комунікації та управління емоціями у практичних ситуаціях.
3. Розвиток усвідомленості. Тут вам допоможуть:
- щоденник тригерів — фіксуйте ситуації, які вас зачепили, та емоції, які через це виникли. Для цього можна використовувати формулу «я відчуваю X, у зв’язку з Y». Наприклад: я відчуваю тривогу, тому що не впевнений у результатах презентації. Так ви навчитеся розуміти, що стає поштовхами, які виводять вас із рівноваги;
- рефлексія — ставте собі запитання на кшталт «Чому я відчув це?». Розуміючи причини емоцій, ви навчитеся краще розуміти себе, адже за кожною емоцією стоїть певна потреба.
4. Керування емоціями. Тут можуть бути дієвими такі техніки:
- техніка 6 секунд — дозволяє «охолодити» емоції та діяти виважено. Як застосовувати: коли «накатує хвиля» емоцій, дайте собі 6 секунд перш ніж реагувати на ситуацію. Це не означає, що ви позбавитеся певної емоції, але вона не керуватиме вами, а підштовхне шукати вихід;
- дихальна техніка для зняття напруги — наприклад, техніка 4-7-8 полягає в тому, щоб вдихати через рот 4 секунди, затримати подих на 7 секунд і повільно видихати протягом 8 секунд.
5. Соціальні навички можна покращити за допомогою:
- курсів з комунікацій;
- активного слухання — полягає в зосередженні на словах співрозмовника, його жестах. Якщо у вас виникають запитання, то після того, як він завершить думку, ставте уточнювальні запитання: «Що ти маєш на увазі під...?», «Можеш детальніше розповісти про...?». Щоб уточнити розуміння почутого, повторіть своїми словами, що сказав співрозмовник;
- практики використання «я-повідомлення» замість критики. Наприклад, «Я відчуваю…», а не «Ти завжди…».
6. Практика подяки. Щодня знаходьте три речі, за які ви вдячні собі та колегам — це допомагає зосередитися на позитиві, зміцнює емоційну стійкість і покращує стосунки з оточенням.
Дізнайтеся також про застосунки та підходи до планування, які дозволять вам підвищити продуктивність.
Коментарі
Невірно заповнені поля відзначені червоним.
Будь ласка, перевірте форму ще раз.
Ваш коментар відправлений і буде доступний на сайті після перевірки адміністратором.