Еволюція принципів ефективного управління підприємством на основі якості

Еволюція принципів ефективного управління підприємством на основі якості

Принципи управління організацією на основі якості (загального управління якістю – TQM) виникли на основі результатів роботи у сфері підвищення якості продукції в Європі, Америці, СРСР і Японії.

ТQМ має всеохоплюючий характер. 
TQM — це стратегія, спрямована на поліпшення кінцевих результатів за рахунок підвищення ефективності всієї роботи організації.

Сучасна концепція ефективного управління підприємством на основі якості бере свої джерела з робіт Вальтера Шухарта (Walter Shewhart), що ввів поняття циклу безупинних технологічних змін на підставі статистичного контролю якості.

Це був знаменитий цикл PDCA (Plan-Do-Check-Act: Планувати-Виконувати-Контролювати-дДіяти), відомий також як «Цикл Шухарта».

Уперше він був застосований у лабораторіях Белла (США) у 30-х роках.

Найбільший внесок у розвиток теорії TQM внесли В.Эдвардс Дємінг, Джозеф М.Джуран, Філіп Б.Кросбі, Арманд Фейхенбаум, що підкреслювали необхідність підходу до якості на рівні організації.

Бурхливий розвиток теорії управління якістю розпочався у кінці 1940-х - 1950-х років.

У той час Арманд Фейхенбаум (Armand V. Feigenbaum) увів поняття «Загального Контролю Якості» (Total Quality Control - TQC), що складається з етапів розробки якості, підтримки якості і поліпшення якості, а також поняття одночасного інжиніринга та «Вартості Якості».

Едвард Дємінг (W. Edwards Deming) розширив сферу застосування циклу Шухарта і статистичних методологій управління виробництвом на сферу продажу і надання послуг.

У цей час їм були сформульовані знамениті «Чотирнадцять принципів» управління якістю та принцип постійного поліпшення якості.

Починаючи з 1950 року, Дэмінг почав впроваджувати свої принципи на японських підприємствах.

Вважається, що саме діяльність Дємінга багато в чому сприяла появі недорогих і високоякісних японських товарів.

У 1951 році в Японії була заснована премія Дємінга.

Філіп Кросбі (Philip Crosby) у 1964 р. запропонував програму «Нуль дефектів», що полягає в тому, що за якість не платять. 

Гроші приходиться платити за відсутність і недоліки якості, що і повинне бути предметом контролю.

Джуран (Juran, Joseph M.) - розробив принцип «Тріада якості».

Месінг (Masing Walter) - запропонував «Довідник по якості» як основний документ системи забезпечення якості підприємства.

В СРСР основні принципи TQM були закладені ще в 1950-і роки.

Перша спроба була зроблена саратовськими машинобудівниками, що створили свою систему «БВП» (бездефектного виготовлення продукції), потім з'явилася її львівська модифікація «СБП» (система бездефектної праці), горьковська система «КАНАРСПИ» (якість, надійність, ресурс із першого пред'явлення), ярославська система «НОРМ» (наукова організація робіт з підвищення моторесурса), «КС УЯП» (комплексна система управління якістю продукції).

В останні роки було багато нових теоретичних і практичних розробок в області якості, з яких можна виділити два основних положення:

1.  Усе повинне робитися в інтересах клієнтів, потреби яких Вам відомі; 
2.  Дешевше робити добре з першого разу.Каорі Ішікава (Kaorі Ishikawa) у 1962 році розробляє «Цикл Якості» і переконує японських менеджерів звертати увагу на пропозиції робітників.

Запропонував діаграму «Причини - наслідок» (діаграма Ішікави), розробив концепцію управління якістю, в якому бере участь весь колектив підприємства.

Теорія Ішікава має на увазі, що якість - це не тільки якість продукту, але також післяпродажне обслуговування, якість управління, сама компанія і людське життя.

К. Ішікава на початку 80-х років вперше запропонував розглядати організацію як систему процессов.

Міжнародні стандарти серії ISO 9000 законодавчо закріпили системно-процесний підхід. Цей підхід ґрунтується на розумінні того, що всяка робота виконується як процес і всі складові елементи системи взаємопов’язані та взаємовпливові. 

Ви хочете знати більше про системну роботу згідно ISO серії 9000?

Ви хочете побудувати системно-процесну Модель управління і управляти бізнесом системно, результативно та ефективно на основі міжнародних стандартів?

Запрошую вас взяти участь у тренінгах:

- Основи впровадження системи управління якістю на відповідність вимогам ДСТУ ISO 9001:2015;

- Практикум внутрішнього аудиту системи менеджменту якості на основі ДСТУ ISO 9001:2015 та ДСТУ ISO 19011:2018,

де Ви отримаєте практичний інструментарій та алгоритм конкретних дій для підвищення конкурентоспроможності Вашого бізнесу.

Перейдіть на сайт https://galina-zimina.com/ та ознайомтеся з переліком та графіком усіх доступних тренінгів для керівників. Тренінги проходять у форматі онлайн-зустрічей, що дозволить вам взяти участь у ньому з будь-якої точки світу.

Бажаю Вам вдачі та ефективних результатів!

Галина Зіміна

Засновник та керівник консалтингового центру ШАУЗ,

Системний консультант, бізнес-тренер, коуч перших осіб компаній,

Аудитор міжнародної кваліфікації (ІSO 9001)


Залишити коментар
Будь ласка, введіть ваше ім’я
Будь ласка, введіть коментар.
1000 символів

Будь ласка, введіть email
або Відмінити

Інші статті в категорії Аудит, стандартизація, ISO Менеджмент, керування, KPI Ощадливе виробництво, управління ризиками