Роль стандартизації у конкурентоспроможності підприємства

Роль стандартизації у конкурентоспроможності підприємства

Світ змінюється з прискоренною швидкістю... Організація повина встигати передбачати тенденції змін і бути на крок попереду конкурентів у взаємовідносинах із споживачем!

Кожне підприємство, яке виходить на ринок з власною про­дукцією, намагається досягти переваги над іншими підприємст­вами. Можливості підприємства у досягненні такої переваги виз­начаються таким поняттям як конкурентоспроможність.

Что таке конкурентоспроможність?

  • Конкуренція виступає як сила, що забезпечує взаємодію попиту та пропозиції, і врівноважує ринкові ціни. У рамках класичної економічної теорії конкуренція розглядається як невід'ємний елемент ринкового механізму;
  • Конкуренція – це суперництво між учасниками ринкового господарства за кращі умови виробництва, купівлі і продажу товарів, за частку ринку, одержання максимального прибутку чи досягнення інших конкретних цілей;
  • Конкуренція - це та сама «невидима рука» ринку, що координує діяльність його учасників. В умовах здорової конкуренції у виграшному положенні виявляються споживачі;
  • Конкурентоспроможність - це властивість практично будь-яких економічних об'єктів і суб'єктів (виробів, а також виробничих систем що їх  виготовляють і використовують), незалежно від фізичної природи і виконуваних функцій;
  • Конкурентоспроможність залежить від стадії життєвого циклу, на якій знаходиться розглянутий  товар чи організація;
  • Конкурентоспроможність є категорією динамічною, причому її динаміка обумовлена, насамперед, зовнішніми факторами, значна частина яких може розглядатися як некеровані параметри;
  • Конкурентоспроможність має відносний характер, який проявляється у тому, що конкуруючий на одних ринках товар буде зовсім неконкурентоспроможний на інших;
  • Конкуренція, з погляду економічного розвитку, являє собою суперництво старого з новим: нові товари, нові технології, нові джерела забезпечення потреб, нові типи організації та ін.

Середовище, в якому працюють більшість компаній, змінюється на очах.

Продукція стає складнішою, споживачі більш вимогливими.

І, хоча деякі виробники продовжують прирівнювати якість до відповідності вимогам стандартів та технічним характеристикам - для споживача це вже недостатньо.

Глобалізація конкуренції пропонує споживачам новий вимір якості та надає їм можливість використовувати своє право на вибір товарів та послуг.

Сьогодні вже можна прогнозувати, якими якостями буде характеризуватися споживач завтрашнього дня. Він:         

  • Прагне одержувати товари і послуги швидко, у короткий термін, у будь-який час;
  • Визнає пріоритет за якістю, а ціна для нього на другому місці;                                                
  • Хоче, щоб були забезпечені: індивідуальний підхід, комфортабельність, простота і зручність у взаємовідносинах;
  • Пред'являє рекламацію на кожен дефект;               
  • Вимагає постійного поліпшення якості;                 
  • Прагне користуватися якісними товарами і послугами повноцінно, з позитивними емоціями, на власний розсуд;
  • Вимагає забезпечення якості в технологічному процесі і відмовляється від остаточного контролю;               
  • Чуйно реагує на зміни в технологічному процесі;
  • Є прихильником продукції, якщо якість його задовольняє.

Таким чином, поняття якості в ринковому середовищі має комплексний характер.

Наприклад об'єктом якості може бути:

  • діяльність або процес;
  • продукція (результат діяльності або процесів), яка, в свою чергу, може бути матеріальною (як, наприклад, придбана річ у вигляді матеріального товару), або нематеріальною (наприклад, інформація), або комбінація з них;
  • організація, система або окрема особа;
  • будь-яка комбінація з них.

В ISO 9000 якість визначено як ступінь, до якого сукупність власних характеристик задовольняє вимоги.

Якщо ж говорити про якість продукту, як про його властивість, то вона закладається у продукт в процесі його розроблення і виробництва, а оцінюється при експлуатації, тобто коли продукт вже готовий і потрапляє до рук споживача.  І тут ми вже можемо простежувати конкурентоспроможність цього продукту.

Якість продукції є основою її конкурентоспроможності, але ці два поняття не слід ототожнювати.

  • Якість і конкурентоспроможність, обумовлені сукупністю властивостей товару, але виявляються в різних сферах.

Можна стверджувати, що для споживача якість є обов'язковою характеристикою, але недостатньою для ухвалення рішення про придбання даного товару.

  • Конкурентоспроможність будь-якого товару визначається сукупністю тільки тих його властивостей, що становлять інтерес для покупця і забезпечують задоволення даної потреби, а інші показники, що виходять за зазначені рамки, при оцінці можуть не враховуватися, тобто показники продукції, що важливі для виготовлювача, часто не становлять інтерес для споживача.
  • Конкурентоспроможність визначається не просто відмінними характеристиками товару, а його привабливістю для клієнта, націленого на покупку

А у Вас стандартизовані процеси чи панує хаос?

Ви хочете знати більше про системну роботу згідно ISO серії 9000?

Ви хочете побудувати системно-процесну Модель управління і управляти бізнесом системно, результативно та ефективно на основі міжнародних стандартів?

Запрошую вас взяти участь у тренінгах:

  • Основи впровадження системи управління якістю на відповідність вимогам ДСТУ ISO 9001:2015;
  • Практикум внутрішнього аудиту системи менеджменту якості на основі ДСТУ ISO 9001:2015 та ДСТУ ISO 19011:2018,

де Ви отримаєте практичний інструментарій та алгоритм конкретних дій для підвищення конкурентоспроможності Вашого бізнесу.

Перейдіть на сайт https://galina-zimina.com/ та ознайомтеся з переліком та графіком усіх доступних тренінгів для керівників. Тренінги проходять у форматі онлайн-зустрічей, що дозволить вам взяти участь у ньому з будь-якої точки світу.

Бажаю Вам вдачі та ефективних результатів!

Галина Зіміна

Засновник та керівник консалтингового центру ШАУЗ,

Системний консультант, бізнес-тренер, коуч перших осіб компаній,

Аудитор міжнародної кваліфікації (ІSO 9001)


Залишити коментар
Будь ласка, введіть ваше ім’я
Будь ласка, введіть коментар.
1000 символів

Будь ласка, введіть email
або Відмінити

Інші статті в категорії Аудит, стандартизація, ISO Менеджмент, керування, KPI Ощадливе виробництво, управління ризиками