Чесний "Лонгрід" про online-освіту

Чесний "Лонгрід" про online-освіту

У наш час інтернет пропонує величезну кількість варіантів онлайн освіти. У той же час на багатьох форумах і ресурсах активно обговорюється online формат освіти. У них ставиться під сумнів цінність навчання при віддаленому доступі в online середовищі.

Особлива увага приділяється довгостроковій освіті. Основне припущення багатьох з цих статей і діалогів полягає в тому, що online-освіта не може забезпечити особисту взаємодію і досвід, які необхідні для досягнення фундаментального освітнього розвитку студентів.

З іншого боку, бізнес-школи, тренінгові агенції і бізнес-тренери діляться переконливим контентом про те, як проходять online сесії і те, яка практична користь від цього. Причому тут утворилося два табори.
Одні кажуть, що online-освіта - це "новий крок еволюції навчання", що це економить час і не втрачає в якості.
Інші визнають, що online НЕ відтворює "живу" взаємодію, не дає необхідну ефективність і використовується лише як тимчасовий захід.

Давайте розберемося.

І для початку трохи статистики.
2020 рік прокотився катком локдауна по багатьох секторах бізнесу, не минувши й сектор навчання.
Університети і особливо бізнес-школи, які зазвичай сфокусовані на контенті і професіоналізмі викладачів були змушені перемістити фокус.
Стрімко адаптуються матеріали для online-курсів / тренінгів / семінарів.
Задіюються різні майданчики і формати комунікацій.
Уже в травні 2020 року 79% всіх бізнес-шкіл світу заявили про переведення студентів в online формат.

Відгуки були різними.
З одного боку інституції отримали можливість і надалі надавати освітні послуги.
З іншого боку, студенти, як більшість людей, різко опинилися в “пастці тотальної інтернет-комунікації”(кількість щоденних користувачів Zoom зросла з 10 млн. до 200 млн. у період з березня по червень.).

Після пом'якшення карантинних заходів тільки частина бізнес-шкіл повернулася до звичного формату.
Більш клієнтоорієнтовані школи надали студентам гібридний формат.
Гібридний формат - це offline урок, на якому частина студентів (наприклад тих, які на ізоляції) може бути присутня online.
При професійному обладнанні студент може бачити аудиторію з кількох камер, задавати питання, беручи участь таким чином у дискусії. Такий формат став гарним рішенням на випадок часткових карантинних обмежень.

Так само широке застосування отримав “Змішаний формат” навчання. При якому частина матеріалу викладається online і частина offline, з метою мінімізувати спільне перебування.

У той же час там де залишився "чистий" online - почалися спроби його “діджиталізувати”, з метою знизити негативне online навантаження на сприйняття студента і забезпечити можливості для особистої взаємодії як всередині групи, так і групи з викладачем / тренером / коучем.

Як ми і говорили раніше відгуки online-навчання отримало різні.
Проте очевидні висновки є:
Не дивлячись на різноманітність технік і пропозицій студенту виявилося складно повністю перейти на навчання в online форматі. Відсутність персонального контакту істотно позначається на якості групової взаємодії. Offline навчання продовжує бути незамінним і єдиним форматом навчання, що забезпечує необхідний прогрес.

Однак є й ще один важливий тренд. Їм зараз активно діляться соціологи та CEO великих компаній.

Бізнес стрімко увірвався в дистанційне керування на початку 2020 року. Для корпорацій і компаній такий вимушений досвід зробив явними багато невикористовуваних раніше можливостей. І, не дивлячись на складності (пов'язані з online-переговорами, online-рекрутингом, online- управлінням, online-командоутворення) вже зараз топ-менеджери як в пресі, так і в приватних бесідах кажуть про те, що ділові комунікації вже не повернуться повністю до "ДОкарантинних" і багато практик online-управління в бізнесі будуть збережені, навіть при знятті обмежень.
Таким чином локдаун прискорить багато трансформаційних процесів.
У бізнесі вже зараз очевидно, що віддалене управління і online-взаємодія стануть частиною нової реальності.
Вони, звичайно, не замінять особисті комунікації, проте стануть більш використовуваними.

Що це означає для управлінців?

Новий виклик з точки зору навичок.
Тому, що (наприклад) ведення переговорів online має суттєві відмінності від offline комунікації, як, втім, і всі інші сфери віддаленої взаємодії.
Відсутність прямого зорового контакту із співрозмовником, відсутність повної картини невербального зворотного зв'язку, можлива затримка в передачі інформації-все це робить цифрову комунікацію більш складною.
І саме бізнес-освіта має бути готовою покрити новий запит: Методи і особливості віддаленого управління і взаємодії.

Таким чином при явних недоліках “чистої” online освіти, саме “Змішаний формат” бачиться як можливий. І навіть як той, що відповідає запитам ринку.

Коментарі експертів:

Алевтина Кудінова (академічний директор бізнес-школи "Міжнародний інститут бізнесу", Київ):

«Один із плюсів моделі blended (змішаний формат навчання, в якому 50/50 поєднані offline та online навчання) – це відпрацювання навичок “менеджменту на відстані”. Сьогодні, коли наші команди працюють дистанційно, коли можливість звичного контролю та координації відсутня в принципі, коли неякісний інтернет-зв’язок “виключає” твого співробітника з процесу комунікації, навчитись дистанційному управлінню – одне з надзавдань, що постає перед кожним керівником. І різні види активностей, які реалізуються online - від розв’язання кейсів до підготовки групових проектів - дозволяють сформувати, відпрацювати та відшліфувати навички управління дистанційними командами».

Вільям Холдер (декан Школи бізнесу Маршалла Університету Південної Каліфорнії в Лос-Анджелесі):

"Якщо в майбутньому віддалена ділова взаємодія буде залишатися нормою, бізнес-школам необхідно навчити студентів працювати в електронному середовищі. У той же час, коли учні беруть участь у віртуальному навчанні, їм необхідно буде навчитися розвивати міжособистісні відносини, засновані на довірі та взаємній розумінні культурних і соціальних відмінностей. Можливо, найбільшою перевагою для студентів, що навчаються в online-середовищі, є те, що вони будуть більш готові в світові бізнесу в його новому форматі.
З усіх цих причин я вважаю, що немає сенсу оплакувати нав'язані нам зміни, які, ймовірно, збережуться. Замість цього ми повинні розвивати освітні процеси, які просувають методи, які ми використовуємо, щоб навчити студентів працювати продуктивно, етично і без проблем в віртуальному середовищі."
Підводячи підсумок:
Світ точно змінився.
Цифрова взаємодія-частина нової нормальності.
І завдання бізнес-шкіл - підготувати студентів і до цього.

P.S.
Два "якщо":
Якщо вам цікаво дізнатися докладніше про МВА-освіту, то ви в числі запрошених online-презентацію 25-го лютого. Вхід-вільний, за умови попередньої реєстрації.

Якщо вас зацікавила стаття - приєднуйтесь до телеграм каналу бізнес-школи МІБ (за посиланням). - це територія вільна від спаму і реклами з тематичним (тільки) контентом.


Залишити коментар
Будь ласка, введіть ваше ім’я
Будь ласка, введіть коментар.
1000 символів

Будь ласка, введіть email
або Відмінити

Інші статті в категорії Бізнес освіта, MBA