Перший раз в перший клас

Перший раз в перший клас

Як морально і психологічно підготувати дитину до школи.

До шести років школа для дитини – це в першу чергу символ дорослості. І якщо розвиток дитини відбувається в нормальних, здорових умовах, у нього хороші взаємини з батьками, яким він прагне наслідувати, то для такої дитини стати дорослим — бажана мета. А школа наближає його до цієї мети.

Більшість дітей в школу йти хоче, навіть дуже. Тому більшість батьків вважають, що мотиваційна готовність у дитини є. Але це не завжди так.

-Іноді, трапляється, що з вини дорослих дитина починає думати, що краще і легше бути маленьким, — пояснила журналісту «Марічка NEWS»  дитячий психолог, психотерапевт Ірина Сафронова. — Маленьких не сварять, їм все можна, а дорослим нічого не можна, їм за все «перепадає». А раз так, дитині зовсім не хочеться ставати великим, і школа з її новими вимогами стає небажаною. Зовсім інша справа, якщо згадки про школу, про дорослішання пов’язані з похвалою.

Дитина може захотіти в школу, тому що всі її друзі теж підуть в школу, тому що їй куплять багато нових речей: пенал, ранець, ручки, олівці. Крім того, для неї цікаво все нове і незвичайне. Таке ставлення  є природнім для дитини і абсолютно необхідним. Однак, важливо розрізняти бажання піти в школу і бажання навчатися.

Бажання вчитися формується складніше, звичайно, тут велику роль мають слова і вчинки дорослих, — каже психолог. — Крім того, протягом усього дошкільного дитинства головна роль в розвитку цього бажання належить грі. Саме вона допомагає дитині усвідомити важливість людських відносин, спробувати себе в різних ролях, «приміряти» на себе найрізноманітніші професії і ситуації. І саме в грі дитина стикається з недостатністю своїх знань і умінь.

Що дитина очікує від школи?

Перше, з чим зустрінеться дитина в школі — це новий колектив однолітків, новий учитель, існуючі в школі правила. Тому важливо заздалегідь розповідати дитині про школу, не тільки про те, що там є уроки та домашні завдання, але й те, як саме проходить шкільний день,  чим  школа відрізняється від садка.

Щоб зрозуміти, як дитина ставиться до школи зараз, можна запропонувати їй намалювати школу і попросити розповісти про неї по малюнку, — розповіла Ірина Сергіївна. —  Запитайте у дитини, як в цій школі проходять уроки, чи існують перерви, що роблять діти під час уроків і перерв, чи ставлять в цій школі оцінки, яка там вчителька — добра чи сувора, і чи подобається дітям там вчитися. Під час розповіді можна почути,  які у дитини можуть бути побоювання,  про що вона може хвилюватися  у зв’язку з майбутніми змінами. Ті моменти або можливі труднощі, які викликають у дитини напруження, можна обговорити з нею заздалегідь. Можна пограти з дитиною в школу, щоб в процесі розіграти різні ситуації і запропонувати різні  варіанти їх вирішення.

Шкільні правила

За словами психолога, дитину  потрібно попередити  про те, що в школі  існують певні правила, яких слід дотримуватися, і потрібні вони, в першу чергу, для безпеки і для того, щоб вчитися всім було зручно і цікаво. При цьому розмови про школу повинні викликати позитивні емоції. Не потрібно залякувати дитину шкільною дисципліною, поганими оцінками або великою кількістю домашніх завдань. Краще підбадьорити її тим, що в школі вона дізнається ще дуже багато цікавого і корисного  та  знайде багато нових друзів.

Важливо пояснити, що в школі вчаться не тільки для того, щоб отримувати хороші оцінки, що основна мета навчання — це отримання нових знань. А знання дають великі можливості використовувати їх на власний розсуд, а в майбутньому отримати бажану професію.

Як розвинути самостійність і відповідальність

Допоможіть дитині розвинути такі якості, як самостійність і відповідальність, що стане йому в нагоді під час навчання. Для цього не потрібно спеціально тренувати дитину виконувати якісь складні  вправи, потрібно тільки довірити їй справлятися з тим, з чим вона вже може впоратися сама. Адже тільки так  можливо навчити дитину відповідальності. Тому не поспішайте робити за дитину те, що йому цілком під силу. Будьте готові допомогти, але там, де це дійсно необхідно.

Можна визначити справу, за яку відповідатиме тільки він — наприклад, купити квітку в горщику, за якою  буде доглядати ваш дошкільник, — пояснила психолог. — При цьому важливо давати дитині можливість зустрічатися з наслідками його дій або бездіяльності, як з позитивними, так і з негативними. Не варто лаяти, якщо результат незадовільний, краще в спокійній розмові обговорити помилки і подумати, що і як можна виправити або як наступного разу вчинити по-іншому.

Хваліть дитину за його успіхи, розповідайте, як багато він уже вміє, в порівнянні з тим, що він умів колись раніше (але не порівнюйте його досягнення з тим, що вміють інші діти, тільки з його ж власними). Відчуття своєї успішності допоможе дитині вірити в себе, в свої сили і пам’ятати про те, що навіть якщо щось не виходить відразу, важливо пробувати знову і все обов’язково вийде! Адже не помиляється тільки той, хто нічого не робить.

irinasafronova.com.ua


Залишити коментар
Будь ласка, введіть ваше ім’я
Будь ласка, введіть коментар.
1000 символів

Будь ласка, введіть email
або Відмінити

Інші статті в категорії Психологія, емоційний інтелект Спорт, здоров'я