Як керівники знищують у співробітників бажання працювати

Як керівники знищують у співробітників бажання працювати

Так-так, Ви правильно прочитали: дуже часто керівники своїми діями відбивають бажання працювати навіть у найпродуктивніших співробітників.

Причина цього в тому, що вони неусвідомлено заохочують погані результати роботи. Бажаєте дізнатися, як нагороджувати лише те, що дійсно допомагає успішності Вашої компанії? Ця стаття відповість на це запитання.

Результати досліджень інституту “Gallup International” у 34 країнах світу показують, що в компаніях, де у співробітників низьке бажання працювати, продуктивність праці зменшується на 21%, а прибуток - на 22%. Щоб робота співробітника була дійсно ефективною, він повинен хотіти приносити користь Вашій компанії. Розуміючи це, керівники витрачають багато часу на те, щоб мотивувати співробітників працювати краще та збільшити їхній інтерес до роботи. Питання в тому, які інструменти вони для цього використовують


Багато керівників помилково вважають, що матеріальне заохочення – це основний стимул працівників. Чи це так? Намагалися Ви мотивувати співробітника, у якого зник запал до роботи за допомогою матеріальної винагороди? Наприклад, піднімаючи йому заробітну плату, покращуючи робоче місце чи виділяючи додаткові вихідні. Пам’ятаєте, як швидко від досягнутого позитивного ефекту не залишалося й сліду?

Практика показує, що мотивація лише за допомогою матеріальної винагороди не дає очікуваних результатів. Винятково матеріальна мотивація у компанії недовготривала та неефективна. Акіо Моріта, засновник корпорації "Sony", дуже вірно зауважив: "Люди працюють не тільки заради грошей, і якщо ви намагаєтеся мотивувати людей, гроші не найефективніший інструмент".

Нематеріальні методи стимулювання персоналу

Використовуйте нематеріальні методи стимулювання персоналу, щоб викликати у співробітників бажання сумлінно працювати та допомагати розвитку Вашої компанії. На наш погляд, найефективніший інструмент нематеріального мотивування – це увага керівника. На жаль, значення цього чинника недооцінюють понад 90% керівників.

Згадайте, що відбувається, коли Ви приділяєте чомусь увагу? Ви зосереджуючись на чомусь, тим самим показуючи, що на даний момент це для Вас значуще. Коли Ви приділяєте увагу співробітнику, він відчуває свою цінність, тому Ваша увага є нагородою.


Як це пов'язано з успішністю Вашої компанії? Золотий закон мотивації говорить:

«Ми отримуємо те, що довго нагороджуємо».

Іншими словами, ми посилюємо те, на чому концентруємо свою увагу. Нагороджуємо увагою успіхи – досягаємо ще більших успіхів. Приділяємо увагу проблемам – отримуємо нескінченний потік проблем. Неправильний розподіл уваги - одна з головних причин виникнення проблем як на роботі, так і в житті.

Звернемося до повсякденного життя. Пам'ятаєте, як маленькі діти привертають увагу, якщо батьки довгий час зайняті своїми справами? Спочатку вони нагадують про себе спокійно, потім наполегливіше і голосніше. А якщо і це не спрацьовує - у хід вступають плач і крики. Ось тут, як правило, дорослі відкладають усі справи та біжать до дитини.

Що нагородили батьки? Крик і сльози дитини. Наступного разу, коли йому знадобиться увага, він одразу почне кричати, розуміючи, що це найшвидший спосіб отримати те, що потрібно. І чим більше батьки будуть нагороджувати таку поведінку своєю увагою, тим частіше вона так робитиме. Дуже часто ми обертаємо закон мотивації проти себе своїми діями.

Скажіть, що по-справжньому важливе для успішної роботи Вашої компанії? Швидке та якісне виконання поставленого плану і, як результат, здійснення поставлених цілей, правда? А чому Ви найчастіше приділяєте увагу на роботі? Зазвичай увага керівників постійно прикута до проблемних областей, що гальмують розвиток компанії. Простий приклад: у Вас працюють два менеджери з продажу. Один із них завжди вчасно виконує поставлені завдання. А інший часто не встигає телефонувати клієнтам, зате знаходить час для особистих розмов телефоном. На кого будете звертати увагу? Звичайно, Ви зробите зауваження тому, хто не приділяє належної уваги роботі. А того, хто працює добре, Ви можете залишити без уваги, адже він не потребує виправлень. Як Ви вважаєте, що Ви нагородили у цей момент?

Шкала уваги

Багато хто вважає, що негативна увага є покаранням. Для того, щоб зрозуміти, чи це так насправді, розглянемо так звану “шкалу уваги”.

Увага може відобразити у вигляді такої шкали:

1) позитивна увага – похвала, подяка, визнання заслуг;
2) негативна увага – вираження невдоволення, критика, зауваження, виправлення;
3) відсутність уваги чи ігнорування, бойкот.

Згадайте, що Вам найбільш неприємно: коли Вас лають чи коли Вас ігнорують? Відсутність уваги переноситься набагато важче ніж негативна увага. Найсуворіше покарання у дитинстві - коли батьки карають своєю мовчанкою та неувагою. А у школі бойкот переживається набагато важче, ніж будь-які сварки чи навіть бійки. Коли людина без уваги, вона намагається всіляко її привернути і навіть негативна увага розцінюється як перемога.

Порівняно з відсутністю уваги, негативна увага є не покаранням, а нагородою. 

Тому, якщо Ви сварили некомпетентного співробітника, а того, хто добре працює, залишили без уваги - Ви нагородили погану роботу і покарали того, хто насправді заслуговує на похвалу. Таким чином, відбувається заохочення співробітників, які гальмують розвиток компанії. В результаті, той, хто працював погано, продовжуватиме це робити, а продуктивний співробітник втратить будь-яке бажання добре виконувати свою роботу і теж почне працювати погано, прагнучи звернути на себе Вашу увагу.

Звичайно, потрібно виправляти помилки та робити зауваження, коли це необхідно. Але коли помилку буде виправлено, це обов'язково треба нагородити позитивною увагою! Наприклад, якщо Ваша дитина розкидала всі свої іграшки і не прибралася - зробіть їй зауваження і поясніть, що Ви від неї хочете. Але якщо наступного дня, коли Ви побачите чисту кімнату і Ви не відзначите цього - Ваша неувага буде сприйматися як покарання. Як думаєте, чи захоче вона завтра прибирати свою кімнату? Щоб не перетворювати зауваження та критику на нагороду, треба обов'язково зосереджувати свою увагу на позитивних результатах!

Одна з головних помилок розподілу уваги в тому, що ми зосереджені на мінусах, щоб отримати плюс. Наприклад, коли ми хочемо полагодити якусь річ, ми шукаємо в ній неполадки, які треба усунути. За цією аналогією ми намагаємося покращити людей, вказавши їм на мінуси, які потрібно виправити. Але те, що добре спрацьовує з речами, з людьми має зворотний ефект.

Чи помічали Ви, якщо хтось постійно робить Вам зауваження і зазначає лише недоліки, то з часом Ви звикаючи до цього, вже не будете намагатись щось покращити та заслужити на похвалу? 

Ваші співробітники теж "виробляють імунітет", якщо Ви приділяєте їм лише негативну увагу.

Скажіть, повертаючись на роботу після довгої відсутності, що Ви відзначаєте насамперед? Те, що було не зроблено чи зроблено не так? Якщо це відбувається постійно, Ваші співробітники сприймають Вас як ворога, який бачить у них тільки погане, незалежно від їх дій. А щоб покращити людей, необхідно спочатку стати їхнім другом, до якого вони хочуть дослухатися. Якщо Ви хочете отримати плюс, потрібно зосередити Вашу увагу на плюсах.

Спробуйте виконувати наступні дії протягом кількох місяців і подивіться, як покращиться робота Вашої компанії:

 щоб викликати у співробітників бажання працювати краще та приносити користь компанії, звертайте Вашу увагу на їхні добрі результати та досягнення;
 якщо на роботі немає екстрених ситуацій, що потребують негайного вирішення, ігноруйте дрібні негаразди та недоліки;
 вибираючи між тим, чи зробити зауваження, чи похвалити - краще похваліть і відзначте хорошу роботу.

Так Ви покажете хорошим співробітникам, що ціните їх внесок у роботу Вашої компанії, і дасте іншим стимул працювати краще, щоб заслужить Вашу увагу. Винагорода персоналу за допомогою правильного розподілу уваги керівника є ефективним інструментом підвищення продуктивності всієї компанії.

Ваша увага – це дуже цінний ресурс.Те, на що Ви його направляєте, швидше розвивається і набагато частіше відбувається. Тому дуже нераціонально витрачати його на те, що заважає розвитку Вашої компанії. Найкраще заохочуйте їм тих співробітників, які приносять Вашій компанії реальну користь. Приділяйте увагу позитивним результатам і Ваша компанія працюватиме як єдиний механізм, досягаючи успіху та процвітання.

P.S. Якщо Вам цікава ця тема, пропонуємо ознайомитися ще з нашими статтями за посиланням https://performia.com.ua/articlesvideos/vovlechennost-personala


Залишити коментар
Будь ласка, введіть ваше ім’я
Будь ласка, введіть коментар.
1000 символів

Будь ласка, введіть email
або Відмінити

Інші статті в категорії Лідерство, тімбілдинг Менеджмент, керування, KPI Управління персоналом, адаптація та розвиток